ورود

پرسش و پاسخ

دسته بندی: پرسش های متداول


1 - استفاده از این پایگاه برای چه کسانی میسر است؟

در حال حاضر، استفاده از امکانات پایگاه پاد فقط برای اعضای دانشگاه فردوسی مشهد یعنی اساتید، دانشجویان( جاری، فارغ التحصیلان) و کارمندان امکان پذیر است. البته مطالبی که با سطح دسترسی عمومی در پایگاه منتشر شوند، برای کلیه بازدیدکنندگان پایگاه قابل مشاهده و دانلود است.

2 - برای ورود به پایگاه از چه شناسه و رمزی باید استفاده کنم؟

اطلاعات مورد نیاز برای ورود به پایگاه پاد، مشابه اطلاعات لازم برای ورود به پرتال پویا می باشد. به این صورت که شناسه ورود برای دانشجویان شماره دانشجویی و برای اساتید و کارمندان شناسه پرتال است. رمز عبور نیز همان رمز عبور ورود به پرتال است.

3 - من دانش آموخته (فارغ التحصیل) دانشگاه فردوسی مشهد هستم. چطور می توانم از این پایگاه استفاده کنم؟

در صورتی که در زمان تحصیل شما پرتال دانشجویی وجود داشته است و شماره دانشجویی و رمز عبور خود را به خاطر دارید، می توانید با استفاده از شماره دانشجویی و رمز عبور پرتال خود در این پایگاه وارد شوید.

در غیر این صورت در سایت دانش آموختگان دانشگاه به آدرس alumni.um.ac.ir  ثبت نام کنید. بعد از عضویت در این سایت و ورود به آن در قسمت مرکز کنترل کاربر روی آیکن تغییر رمز عبور سیستم های دانشگاه کلیک کرده و نسبت به تغییر رمز اقدام کنید. بعد از این کار می توانید با شماره دانشجویی و رمز عبوری که تعیین کرده اید به پایگاه اشتراک دانش (پاد) وارد شده و امکانات این پایگاه استفاده نمایید.

4 - کسانی که شماره دانشجویی خود را فراموش کرده اند چگونه می توانند وارد سیستم شوند؟

در سایت دانش آموختگان دانشگاه به آدرس alumni.um.ac.ir  ثبت نام کنید. بعد از احراز هویت در این سایت شماره دانشجویی شما برایتان ایمیل خواهد شد. پس از  ورود به سایت دانش آموختگان در قسمت مرکز کنترل کاربر روی آیکن تغییر رمز عبور سیستم های دانشگاه کلیک کرده و نسبت به تغییر رمز اقدام کنید. بعد از این کار می توانید با شماره دانشجویی و رمز عبوری که تعیین کرده اید به پایگاه اشتراک دانش (پاد) وارد شده و امکانات این پایگاه استفاده نمایید.

5 - من مایل به عضویت در پایگاه پاد هستم اما لینک عضویت را پیدا نمی کنم. چطور می توانم عضو این پایگاه شوم؟

اعضای دانشگاه فردوسی مشهد ( اساتید - دانشجویان - کارمندان ) به طور خودکار به عضویت پایگاه درآمده اند و در حال حاضر امکان عضویت سایر افراد وجود ندارد.

6 - آیا برای تعداد درخواست مقاله محدودیتی وجود دارد؟

بله، برای تعداد درخواست مقاله سقفی تعیین شده است. این سقف ثابت نیست و بر اساس نوع حساب کاربر ( استاد، دانشجو و یا کارمند ) مقدار متفاوتی دارد. این سهمیه به صورت روزانه اعمال می شود.

7 - چطور می توانم اطلاعاتی که در مورد من در پایگاه پاد نشان داده می شود را تغییر دهم؟

برای تغییر اطلاعات پروفایل بعد از ورود به پایگاه پاد، در نوار مشکی بالای صفحه روی آخرین گزینه سمت راست کلیک کنید تا پروفایل خود را مشاهده کنید. سپس روی دکمه « ویرایش پروفایل » کلیک کرده، اطلاعات مورد نظر خود را تغییر داده و فرم را ذخیره کنید.

8 - آیا امکان درخواست کتاب یا مقاله از سایر کاربران پایگاه وجود دارد؟

بله. این امکان تحت عنوان «درخواست منبع» در اختیار شما قرار گرفته است. برای دسترسی به آن از منوی اصلی روی گزینه «منابع پایگاه» کلیک کنید و «درخواست منبع» را انتخاب نمایید. در این صفحه به شما لیست درخواست های در حال انتظار نشان داده می شود. روی دکمه «  ثبت درخواست » کلیک کرده و درخواست خود را وارد نمایید.

9 - آیا برای تعداد دانلود مقالات محدودیتی وجود دارد؟

بله، برای تعداد دانلود مقاله سقفی تعیین شده است. این سقف ثابت نیست و بر اساس نوع حساب کاربر ( استاد، دانشجو و یا کارمند ) مقدار متفاوتی دارد. این سهمیه به صورت روزانه اعمال می شود.

10 - چطور می توانم حضور خود در پایگاه پاد را از دید دیگران مخفی کنم؟

برای این کار بعد از ورود به پایگاه، روی لینک «تنظیمات» از نوار مشکی بالای صفحه کلیک کنید. در قسمت « تنظیمات نمایش در لیست کاربران آنلاین » گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

11 - سلام چرا گزارش همه ی فعالیت کاربران در بخش فعالیت ها قرار می گیرد؟

با سلام

این اطلاعات برای اطلاع خود کاربر از تاریخچه فعالیتهای اش می باشد و خدمت تازه ای نیست. به عنوان مثال هم اکنون گوگل تاریخچه تمام جستجوهای شما را در نشانی www.google.com/searchhistory نگهداری میکند. برای اینکه بتوانید سایرین را از حیطه علاقمندیهایتان مطلع کنید میتوانید سطح دسترسی به این بخش را به میل خود (در همان صفحه) تغییر دهید. هم اکنون سطح دسترسی (و رویت) آن محدود و خصوصی است.

14 - چطور می توانم از میزان سهمیه دانلود و درخواست مقاله خود مطلع شوم؟

اطلاعات سهمیه کاربری، در ستون سمت چپ در صفحه پروفایل شما وهمچنین در صفحات مرور محتوا و درخواست مقاله قابل مشاهده است.

15 - DOI چیست؟

DOI یا شناسه دیجیتالی شی (Digital Object Identifier)، استانداردی است برای شناسایی و دسترسی به اسناد در محیط دیجیتال که توسط بنیاد بین المللی DOI ساماندهی می شود.

کاربرد عمومی DOI نسبت دادن یک شناسه یکتا به مقالات علمی به منظور دسترسی دائمی به مقالات در فضای اینترنت است.

هر مقاله با استفاده از DOI دارای لینک یکتایی مطابق زیر است که کاربر را به صفحه اینترنتی مربوط به مقاله هدایت (redirect) می کند:

dx.doi.org/DOI

تمامی DOIهای تعریف شده با عدد 10 شروع شده و شامل یک پیشوند و یک پسوند هستند که با علامت اسلش (/) از هم جدا  شده‌اند.

پیشوند عددی است 4 رقمی یا بیشتر، که توسط بنیاد بین المللی DOI به سازمان و یا انتشاراتی که سند را منتشر کرده است نسبت داده می‌شود.

پسوند در واقع شناسه‌ای است که از طرف ناشر به مقاله نسبت داده می‌شود و خود ممکن است شامل چندبخش باشد.

به این ترتیب یک شناسه DOI می‌تواند چیزی شبیه موارد زیر باشد:

10.1016/j.jct.2010.02.004
10.1007/978-1-4612-1334-5_3
10.1103/PhysRev.182.1397

DOI هر مقاله، معمولا پس از انتشار الکترونیکی آن، توسط ناشر تعریف می‌شود و در صفحه اول نسخه الکترونیکی مقاله و همچنین در صفحه اینترنتی مربوط به مقاله درج می‌شود.

16 - تعدادی فایل کتاب و مقاله دارم که فکر می کنم برای سایرین مفید باشد. چگونه می توانید آن ها را در اختیار دیگران قرار دهم؟

برای این کار می توانید از گزینه "آپلود فایل" در منوی « منابع پایگاه »، یا از لینک « آپلود فایل » در ستون سمت چپ صفحه اصلی و یا دکمه آپلود فایل در صفحه نمایش لیست مجموعه ها و فایل ها استفاده کنید.

17 - آیا می توانم تعدادی فایل را تنها برای دوستانم به اشتراک بگذارم و سایرین قادر به دریافت آن ها نباشند؟

در فرم آپلود فایل در قسمت «دسترسی» سطح دسترسی را روی گزینه « دوستان » تنظیم کنید.

19 - آیا امکان درخواست مقاله برای کاربران غیر عضو نیز وجود دارد؟

خیر. در صورتی که افراد غیر عضو مایل به دریافت مقاله می باشند به کتابخانه مرکزی مراجعه نمایند.

20 - می خواهم تعداد زیادی فایل کتاب در پایگاه قرار دهم. آیا امکان بارگذاری دسته ای آن ها وجود دارد؟

چنانچه تعداد فایلهای شما زیاد باشد می توانید آنها را به همراه فایل حاوی ISBN کتاب ها به مرکز کامپیوتر تحویل دهید، تا به نام شما در سیستم آپلود شوند.

21 - آیا می توانم برخی از اطلاعات پروفایل را از دید دیگران مخفی کنم؟

بله. برای هر فیلد پروفایل امکان تعیین سطح دسترسی وجود دارد.

22 - در جستجوی فایل مقاله ای هستم. چطور می توانم از این پایگاه برای دریافت آن استفاده کنم؟

اولین قدم جستجو در صفحه (http://pad.um.ac.ir/file/basicsearch/) است. در این صفحه می توانید از امکان جستجوی ساده و پیشرفته در محتوای پایگاه استفاده کنید. در صورتی که فایل مورد نظرتان در نتایج جستجو یافت نشد، می توانید از طریق لینک « درخواست مقاله » و وارد کردن DOI آن، درخواست خود را مطرح نمایید. در این حالت چنانچه نیازی به دریافت مقاله از پایگاه های علمی معتبر باشد، پایگاه پاد این کار را برای شما انجام می دهد و بعد از دریافت فایل، لینک دانلود آن به صورت پیغامی در « صندوق پستی » شما ارسال می شود.

23 - چگونه می توانم شخصی را به گروه دوستان خود اضافه کنم؟

از منوی «کاربران» گزینه «اعضا» را انتخاب کنید. در این صفحه در مقابل نام هر یک از اعضا، لینکی تحت عنوان « افزودن به جمع دوستان » وجود دارد. با کیلیک بر روی این لینک، دوستی شما بعد از تایید درخواست از طرف شخص مورد نظر تکمیل می شود.

24 - آیا امکان دسترسی به سابقه جستجوهایی که در پایگاه پاد انجام داده ام وجود دارد؟

بله. در قسمت گزارش فعالیت ها می توانید این اطلاعات را مشاهده نمایید. برای آشنایی با نحوه دسترسی به گزارش فعالیت ها پاسخ سوال چگونه می توانم سابقه فایل هایی که از پایگاه پاد دانلود کرده ام را مشاهده کنم؟ را مطالعه نمایید.

25 - چطور می توانم امتیاز خود را افزایش دهم؟

فعالیت هایی  که در سیستم پاد به آن امتیاز تعلق می گیرد به شرح زیر است ( با توجه به این که میزان امتیازات در حال تغییر می باشد لذا فعلا از ذکر آن خودداری می گردد و فقط مواردی که امتیاز به آن تعلق می گیرد بیان می شود.)


۱- آپلود فایل:

  • در حال حاضر امتیاز آپلود برای همه ی انواع منابع یکسان است اما با توجه به نظرات کاربران پاد برای منابع مختلف مثل کتاب و مقاله امتیازات متفاوتی در نظر گرفته خواهد شد.

  • به آپلود فایل خصوصی امتیازی تعلق نمی گیرد.

  • اگر کاربری فایلی را آپلود کند، امتیاز آپلود به او تعلق می گیرد. حال اگر بعد از آپلود، فایل را حذف کند، به میزان امتیاز آپلود از امتیاز او کم  می شود
  • اگر کاربری درخواست مقاله بدهد و سیستم مقاله را تأمین کرده وبطور خودکار و  از جانب کاربر در پایگاه آپلود کند ، امتیاز آپلود به کاربر تعلق نمی گیرد؛ اما اگر کاربر، پس از آنکه فایل در پایگاه آپلود شد، آن فایل را حذف کند به میزان امتیاز آپلود از امتیاز او کم می شود.

۲- دانلود فایل:

  • هر بار که فایلی دانلود شود کاربر مالک فایل یعنی کسی که فایل را آپلود کرده است امتیاز می گیرد. دقت کنید کسی که دانلود کرده امتیاز نمی گیرد بلکه این امتیاز به کسی که فایل را آپلود کرده تعلق می گیرد.

  • اگر کسی یک فایل را دوبار دانلود کند، تنها یک بار به امتیاز مالک آن فایل اضافه می شود.

  • اگر کسی فایل خودش را دانلود کند به امتیازش اضافه نمی شود.

۳- لایک کردن:

  • هر بار که فایلی لایک گردد کاربر مالک فایل یعنی کسی که فایل را آپلود کرده است امتیاز می گیرد. دقت کنید کسی که لایک کرده امتیاز نمی گیرد بلکه این امتیاز به کسی که فایل را گذاشته تعلق می گیرد.

  • اگر کسی لایک خودش را پس بگیرد، امتیاز مالک فایل نیز کم می شود یعنی افزایش امتیازی که بواسطه لایک از آن برخوردار شده است لغو می شود.

  • اگر کسی محتوای خودش را لایک کند به امتیازش اضافه نمی شود.

۴- گزارش تخلف:

  • فردی که گزارش تخلف درستی داده باشد و مدیر پاد گزارش وی را تایید نموده باشد به وی امتیاز تعلق می گیرد.

  • گزارش تخلف اشتباه باعث کسر امتیاز می گردد.

  • اگر کسی گزارش تخلف بدهد و گزارش تایید شود، از مالک فایلی که مورد گزارش قرار گرفته است امتیاز کسر می شود.

۵- پاسخ به درخواست منبع:

  • این بخش بیشترین امتیاز را برای کاربران خواهد داشت. در صورتی که به یک منبع پاسخ درست داده شود و کاربر درخواست کننده پاسخ را تایید نماید، امتیاز به پاسخ دهنده تعلق خواهد گرفت. در حال حاضر پاسخ به درخواست های کتاب از همه بیشتر و پاسخ به پروتکل و مقاله کم تر است.

  • درخواست های هدفدار و پاسخ از طرف دوستان مشخص یک کاربر (که اثبات آن بسادگی قابل انجام است) بیانگر تلاش نادرست کاربر جهت کسب امتیاز محسوب شده و تخلف می باشد.

  • با توجه به اینکه پاسخ به درخواست منبع از پرامتیازترین روشها در کسب امتیاز است؛ استفاده از روشهای غیرمعمول و خارج از عرف (بدون ذکر روشهای آن در اینجا) نیز عبور از خطوط قرمز پایگاه بوده و تاکنون به کاربران موردنظر اخطارهای لازم داده شده است.

  • ثبت پاسخ درخواست ها صرفا بایستی با آپلود فایل موردنظر باشد و لینک دادن به سایت های دیگر مجاز نمی باشد. لازم است کاربران درخواست کننده از تایید این پاسخ ها خودداری نمایند.

  • درخواست مقالات، بجز مقالاتی از پایگاهها (مانند JSTOR) که فاقد DOI هستند صرفا از طریق فرم درخواست مقاله بایستی انجام شود. پاسخ به این درخواست ها امتیاز محسوب نمی شود.

26 - چطور می توانم به دیگران در یافتن اطلاعات مورد نظرشان کمک کنم؟

در منوی « منابع پایگاه » گزینه ای تحت عنوان « درخواست منبع » وجود دارد. شما می توانید درخواست های مطرح شده در این قسمت را مطالعه کنید و در صورت امکان به آن ها پاسخ دهید.

27 - چگونه می توانم سابقه فایل هایی که از پایگاه پاد دانلود کرده ام را مشاهده کنم؟

به صفحه پروفایل خود بروید. روی گزینه « گزارش فعالیت ها» که در منوی زیر تصویر پروفایل قرار دارد کلیک کنید و در صفحه بارگذاری شده روی سربرگ «دانلودها» کلیک کنید.

28 - امکان آپلود چه فرمت هایی از فایل ها در پاد وجود دارد؟

لیست انواع فایل هایی که آپلود آنها مجاز است:

pdf, doc, docx, txt, chm, epub, djvu, djv, zip, rar

29 - آیا امکان ایجاد گروه دوستی و به اشتراک گذاری فایل ها با دوستان وجود دارد؟

بله. نحوه به اشتراک گذاری فایل ها با دوستان در سوالات همین مجموعه تشریح شده است.

30 - چطور ميتوانم کاربران پایگاه را در رشته ای خاص پیدا كنم؟

سلام

در بخش اعضاء می توانید کاربران موردنظرتان را در رشته یا گرایشی خاص پیدا کنید.

بلاک کردن کاربر

در صورت لزوم، به مدیریت گزارش دهید.

آیا مطمئن هستید که می خواهید این کاربر را بلاک کنید؟